Blog

Lees mijn blogs met tips & tricks over webdesign.

Portfolio

Mijn meest recente werk.

7

Multi-page website

Een website met meerdere pagina’s, gericht op online vindbaarheid en volledig in lijn met jouw branding.

7

One-pager website

Een website met maar één pagina. Perfect als jij je klanten vooral uit je netwerk of social media haalt.

M
studio mine

Homepage ➭

Contact ➭

Multi-page website ➭

Een website met meerdere pagina’s,
gericht op online vindbaarheid en
volledig in lijn met jouw branding.

One-pager website ➭

Een website met maar één pagina.
Perfect als jij je klanten vooral uit
je netwerk of social media haalt.

Blog ➭

Portfolio ➭

About studio mine ➭

Michelle

oktober 7, 2023

Live gaan met je WordPress website checklist

Yes! Je website gaat bijna live! Een spannend moment voor elke ondernemer of webdesigner. Het is het moment dat de wereld gaat zien waar je zo hard aan hebt gewerkt en trots op bent. Jij wil graag dat alles perfect is. Er zijn talloze elementen van je website die je moet controleren en testen voordat je op de ‘’go-live’’ knop drukt. In deze blog ga ik dieper in op de punten die je af moet vinken voordat je je website lanceert. Of je nu een ervaren of startende webdesigner bent of als ondernemer je eigen website hebt gebouwd. Deze checklist helpt jou om fouten te voorkomen en zorgt ervoor dat de livegang soepel verloopt vanaf het begin.

#1 Check je website op verschillende apparaten en browsers

Voordat je je website live zet, is het van belang dat je checkt of je website op verschillende apparaten en browsers goed functioneert. Check je website op je telefoon, tablet én desktop. Is alle content responsive en goed leesbaar? Oook check je je website in verschillende browsers. Browsers als Safari of Chrome hebben verschillende specificaties en werken anders. Het kan dus zijn dat je website er op de één er perfect uitziet, maar op een ander apparaat niet goed werkt. Houd dit dus altijd in de gaten.

#2 Check alle linkjes

Klik op alle linkjes in je website. Gaan ze naar de juiste pagina’s? Een gebroken link, of een niet-functionerende link kan frustrerend zijn voor je websitebezoekers en ertoe leiden dat zij je website verlaten. Dit wil je niet! Dus klikken maar 😊! Er zijn verschillende tools op internet te vinden die je links analyseren en aankaarten welke doodlopend zijn. Ik gebruik deadlinkchecker.com

#3 Check je contactformulieren

Wat zou het zonde zijn als je website live is, je aanvragen binnen stromen, maar deze niet in je mail aankomen! Vul daarom altijd je contactformulieren in en check of ze daadwerkelijk binnenkomen bij je mail. Een tip: Gebruik een plugin als Contact Form 7 Database bij je contactformulier. Zo raak je nooit mailtjes kwijt omdat ze in je WordPress dashboard worden opgeslagen.

#4 Check je navigatie

Controleer je navigatie grondig voordat je jouw website live zet. Het menu is immers de sleutel tot het helpen van jouw bezoekers aan de informatie waarnaar zij op zoek zijn. Gebruik je andere pagina’s in je mobiele als desktop menu? Check dan ook of dit goed is ingesteld.

#5 Check je 404-pagina

Komt een websitebezoeker op een pagina terecht die niet (meer) bestaat? Dan is het fijn dat zij zien dat deze niet meer beschikbaar is en help je ze door middel van handige links te navigeren door je website. Zo vinden zij uiteindelijk toch de informatie die zij zochten. Kortom: een 404-pagina biedt een kans om de gebruikerservaring te verbeteren op jouw website.

#6 Google Analytics

Google Analytics is bijna onmisbaar geworden op je website als je je website wil optimaliseren voor Google. Met deze tool zie je precies welke pagina’s goed worden bezocht en welke minder. Zo weet jij welke pagina’s je moet aanpassen en optimaliseren.

Vind je het lastig om Google Analytics koppelen aan je website? Dan heb ik een tip voor je:  Installeer de plugin: Site Kit by Google. Activeer de plugin en volg de stappen. Deze plugin plaatst de Google Analytics code in je website voor je.

#7 Cookiemelding en privacyverklaring

Check of je cookiemelding het doet en je privacyverklaring goed vindbaar is. Een cookiemelding is wettelijk verplicht in veel landen, waaronder de EU. Dit komt voort uit de Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG), die is ontworpen om de privacy van websitegebruikers te beschermen.

#8 Heb je een beveiligingsplugin?

Niet geheel onbelangrijk is een beveiligingsplugin. Aangezien WordPress draait op meer dan 43 procent van alle websites maakt dit ook een populair doelwit voor aanvallen en malware. Check dus of jij een beveiligingsplugin hebt geïnstalleerd. Zo kan jij met een gerust hart live met je website!

#9 Ruim je WordPress website op

Voordat je live gaat met je website is het verstandig om je WordPress website op te ruimen. Verwijder alles wat je niet gebruikt hebt op je website: plugins, afbeeldingen, bestanden en pagina’s. Je wil namelijk dat je website zo snel mogelijk blijft. Dit verbetert de gebruikerservaring én dit is een belangrijke indicator voor Google om je website in de zoekresultaten te laten zien.

#10 Update je WordPress, thema én plugins

Het updaten van je website is ontzettend belangrijk voor de veiligheid van jouw website. Zorg ervoor dat je dit doet voordat je live gaat met jouw website, zodat je zeker weet dat je WordPress, plugins en thema compatible met elkaar zijn en je website goed beveiligd is.

#11 Google indexatie aanzetten

Het kan zijn dat je tijdens het bouwen van je website, Google indexatie uit hebt gezet. Vaak in het geval als je op een tijdelijk domein hebt gewerkt. Vergeet dan niet om dit uit te zetten! Anders vindt jouw potentiële klant je website nooit! 😉 Dit doe je in het dashboard van WordPress bij instellingen -> Lezen -> Zoekmachine zichtbaarheid.

#12 Maak een back-up!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: maak back-ups! Gaat er iets mis met je website? Dan heb je altijd een back-up van je website achter de hand. Vooral bij de livegang is dit belangrijk omdat dit het moment is waarop je harde werk erop zit en je helemaal happy bent met het resultaat.  

#13 Heb je alle meta descriptions ingesteld?

Meta desciptions zijn korte samenvattingen van je pagina’s die in de zoekmachines te zien zijn. Als je de meta description niet invult, pakt Google automatisch de eerste paar zinnen van je pagina. Zonde dus als je dit niet invult! Schrijf een pakkende omschrijving van je pagina en verleid een internetgebruiker om op de link naar je website te klikken.

Heel veel succes met de livegang van jouw website! Hopelijk heb je iets aan deze checklist gehad. Heb je nog vragen over dit onderwerp? Stel ze gerust 😊!

Webteksten schrijven

Michelle Neeft - WordPress & Divi designer

Ik bouw custom, strategische websites met WordPress en het populaire thema Divi. Volledig in lijn met jouw branding. Interesse in een website? Stuur mij een berichtje! 😉 

Lees verder in mijn blog

Meer webdesign tips & tricks